L.O.V.E

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, May 3, 2012

Alah Bisa Tegal Biasa ^_^

Hello semua pembaca-pembaca kisah hidup tak seberapa awesome missnotsopopular nie :D
Korang sihat? Makan cukup? Tidur nyenyak? Mandi basah tak? Haha
Saya "sihat" sangat,makin menambah kilo sekarang nie so have to work extra hard untuk turunkan balik kilo tue :P
Tidur memang nyenyak sebabnya setiap malam mimpi2 abang2 hensem saya yang belakon Vampire Diaries ^_*
Mandi lagilah basah sebab suka sangat mandi lama2 sampai kadang2 baru sedar dah lewat nak pegi kelas haha
Okay,hari nie kita belajar tentang satu peribahasa Melayu yang dah lama tak pernah kedengaran sejak masuk Uni nie.Yela,nama pun dah student engineering kan,hari2 yang saya tengok cuma nomborrrrr jeeee memanjang -,- Subjek ini nombor,subjek itu pun nombor sampaikan tengok manusia sekeliling pun macam nombor jee.
Peribahasa tu adalah "ALAH BISA TEGAL BIASA". Pernah tak dengar peribahasa nie? Tak pastila betul ke tak saya hentam jeee peribahasa nie but then kalau betul means berguna jugakla ilmu yang diturunkan oleh cikgu2 sekolah rendah dan sekolah menengah dulu :P
Maksud peribahasa nie adalah (maksud nie saya goreng sendri yeee.Sila jangan guna masa korang buat karangan :P) kalau kita dah selalu buat sesuatu tue,memang susah pada mulanya tapi lama2 kita amalkan kita akan jadi biasa dan benda tu takkan membuatkan kita rasa sedih atau stress lagi.
Inilah peribahasa yang bnyk diaplikasikan oleh saya dalam kehidupan.
Segalanya bermula selepas UPSR 2004....
Wah,kembali ke zaman purba kita tok haha
Masa Tahun 6,saya nie budak mentah yang ikut cakap mak dan bapak.Dapat 5A,pergilah ke sekolah berasrama penuh.Memang tak pandai say NO sebab kan masa tu ikut jeee apa yg disuruh mak dan bapak.
Mak ayah gembira sangat hantar saya pergi tempat orang masa tu,saya senyummm je memanjang.Excited diaorang jangan nak cakap la,memang tersangat2 excited.Tapi saya masa tu,dalam hati je simpan segala sedih,takut,rasa dipinggirkan,rasa org xsayang lagi sebab tu hantar jauh2.Haha
Seminggu,dua minggu,sebulan,dua bulan,setahun,memamng belum recover lagi perasaan dipinggirkan dan homesick tu HAHA
Sebab parents sanggup hantar jauh2,saya pun jadi budak pemendam.Tak macam masa sekolah rendah,semua benda mesti kongsi dengan mak.Ini sejak masuk SBP,saya jadi lone ranger dalam semua bnda.Takkan cerita dengan parents bila ada masalah sebab masalah tunggal mestilah homesick kan? Tu semua pasal rasa diri dipinggirkan.Haha.
Lepas setahun,dua tahun,tiga tahun, then I really can go on with normal life at that school.Sebabnya? Itulah yang disebut,ALAH BISA TEGAL BIASA.Tapi,thanks jugakla kat kawan2 yang awesome2 yang saya jumpa masa sekolah menengah.You guys are the best ^_^
2009 tu tahun cabaran,yela masa tu Form 5,bukan main nervous lagi sebab tak yakin dengan diri sendiri kan..tapi,syukur jugak sebab usaha keras guru2 dan bantuan kawan2,dapat jugak 7A2B.
Walaupun tak seawesome result kawan2 yang lain,saya terlalu gembira sebab tak sangka akan dapat result tu :')
Then,perjalanan ditruskan,walaupun jalan yang diingini tak kesampaian disebabkan kekangan keluarga,perjalanan tetap tak boleh dihentikan.
Dengan itu,rasmilah Caroline Mampak anak Jacob sebagai pelajar asasi Unimas pada sesi 2010/2011.
Masa asasi ni,saya memang sangat stress sebab ambik sains fizikal,kawan2 lain banyak yang ambik sains hayat.Takde teman kat kelas,selalu terkapai2 bila buat assignment dan susah nak berbincang bila ada kemusykilan.Selalu nangis bila rasa tak mampu sebab masa sekolah menengah kawan2 la paling bnyk membantu dlm study. Stressss sgt2 masa sem I sampaikan Fizik masa final dapat C- dan saya terpaksalah repeat subjek tu.Huhuhu.Masa repeat tu adalah masa yang amat menyiksakan dan melemahkan semangat saya utk meneruskan perjalanan dalam bidang ini.Masa tu jugak saya rasa nak berteriak dan cakap dekat org2 yang halang saya "Hey,tengok apa korang dah buat dengan saya,saya dah cakap tak minat,why u still force me to do this????????!!!!!" Tapi,lepas tu saya berdiri balik dan fight sehabis mungkin sebab mak cakap,benda dah jadi :') Thank you mak,LOVE U! <3 Then,saya berjaya jugak habiskan asasi macam orang lain dan dapat tawaran masuk program engineering macam orang lain :) Inilah yang dikatakan,mula2 susah lama2 akan biasa dengan kesusahan itu :')
September 2011,perjalanan diteruskan dengan sah menjadi pelajar degree Unimas :) My family was very happy for me.And I am happy too because they are happy.Sebab keluarga jee la harta yang saya ada kat dunia ni kan :')
Masuk degree ni,memang lagi mencabar la,sem I kelam kabut sgt sebab hati nie memang tak minat dengan Civil sampaikan result pun cukup makan sebab hati asyik nak rebel je kan.Nasib masih ada 7 sem lagi untuk saya berubah nie :) Sem II makin okayla walaupun kdg2 tu rasa macam xmampu nak teruskan,dahla first choice program xdapat,ni jadi budak engine pulak memang sengsara la rasa sebab saya nie bukanlah perempuan berjiwa kental macam konkrit yang dibuat masa lab tu haha.Frust,marah,kecewa,semua tu adala.Tapi,lama2 things get better and saya pun mcm dah dapat terima kenyataan sikit,so thanks to peribahasa ALAH BISA TEGAL BIASA nie laa sebab memang sgt banyak bantu saya dalam mengharungi kehidupan.Memang sekarang saya budak engineering tapi suatu hari nanti,saya akan capai jugak impian saya menjadi seorang pendidik ^_^ Mungkin bukan lagi guru yang saya kejar tetapi pensyarah pulak kali nie sebab pensyarah pun pendidik jugak kan? Aminnnnnnnn sgt2 dapat capai cita2 tu.Bukan senang nak jadi pensyarah nie,mesti kena lulus degree dgn cemerlang,gemilang dan terbilang then sambung Master lagi barulah dpt digelar pensyarah.So,saya rasa perjalanan saya masih lagi jauh :) Semoga saya sampai ke destinasi jugak suatu hari nanti :')
Saya kekal disini sebab semuanya inspirasi daripada peribahasa "ALAH BISA TEGAL BIASA"
Bila saya dah tak mampu bergerak,saya akan ingatkan diri sendiri,"Carol,keep on trying and fighting,once u get used to it,then it'll not be a problem to you anymore :')"
Oleh itu,saya nak nasihatkan adik2 ke kawan2 ke yang kat luar sana yang kadang2 rasa tak mampu tue,ingatlah ALAH BISA TEGAL BIASA :)

Till then,
xoxo

Love,
Carol :')

No comments:

Post a Comment